Сайт сотрудников высшей школы
Форма входа
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 54
Друзья сайта
  • Сайт ДонГУУ
  • Wiki
  • Сайт ДонНТУ
  • Сайт ДонНУЭТ
  • Вторник, 07.01.2025, 09:54
    [ Новые сообщения · Участники · Правила форума · Поиск · RSS ]
    • Страница 1 из 1
    • 1
    ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІН В СТРУКТУРІ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІ ТОВАРАМ
    Lam3rokДата: Воскресенье, 03.11.2013, 19:15 | Сообщение # 1
    Зло
    Группа: Администраторы
    Сообщений: 209
    Репутация: 9999
    Статус: Offline
    ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІН В СТРУКТУРІ СВІТОВОЇ ТОРГІВЛІ ТОВАРАМИ

    Дворцева У.В., студентка ОКР «магістр»

    Науковий керівник: Ткаченко О.Г., к.е.н., доцент

    Донецький державний університет управління

    м. Донецьк, Україна

    Постановка проблеми в загальному вигляді. У системі зовніш-ньоекономічних зв’язків міжнародна торгівля завжди займала про-відне місце і була першою формою господарських зв’язків в світовій економіці. На сучасному етапі глобальний ринок товарів розвиваєть-ся та змінюється під значним впливом багатьох чинників, які посту-пово трансформують її структуру.

    Мета дослідження. Аналіз і ідентифікація сучасних тенденцій розвитку світової торгівлі товарами як середовища здійснення зовні-шньоекономічної діяльності підприємствами України.

    Викладення основних результатів. Останнє десятиліття характе-ризується посиленням глобалізації світової економіки і взаємозалеж-ності країн з різним рівнем розвитку, збільшенням зовнішнього впли-ву на окрему країну. Ключовим елементом розвитку економіки є до-сягнення економічного зростання, яке б забезпечувало не лише кіль-кісне збільшення показника ВВП, а й покращення рівня життя насе-лення, створення сучасної конкурентоспроможної економіки.

    У зовнішній торгівлі за певними товарними групами можна ві-докремити специфічні особливості та тенденції, чинники, що впли-вають на обсяги, динаміку і структуру та формують короткострокову і довгострокову кон’юнктуру відповідного сегменту світового товар-ного ринку.

    Аналіз змін в товарній структурі світового експорту дозволяє визначати основні тенденції, що формуються в межах світового еко-номічного простору, виділити товарні сегменти, що є перспективни-ми для розвитку зовнішньоекономічної діяльності і сегменти, торгів-ля на яких зменшується. Визначення довгострокових тенденцій пе-редбачає певну глибину аналізу, тому для визначення означених змін доцільно порівняти товарну структуру світового експорту за 1990 і 2012 рр.

    Головною пропорцією світової торгівлі постає співвідношення сировинних і обробних товарів. Частка саме останніх має загальну тенденцію зростання протягом усього ХХ століття. Так, у 1900 р. во-на складала всього 40 % обсягів торгівлі, до 2000 р. цей показник ви-ріс до 75%, але у 2012 р. становив 65%, що було викликане в першу чергу збільшенням цін на паливно-енергетичні ресурси. Іншою була тенденція щодо експорту сільськогосподарської продукції, її частка протягом століття неухильно знижувалася із 57 % до 12%, ця тенден-ція продовжилася і до 2012 р., коли вона досягла величини менш ніж 10%. [1]

    Порівняння товарної структури світового експорту 1990 і 2012 рр. , яке наведено на рис. 1., дозволило визначити наступні тенденції:

    значне зростання частки палива і продукції гірничо-видобувної продукції (в 1990 р. частка становила 14%, а в 2012 р. – 26 %, тобто збільшилася майже вдвічі);

    збільшення частки таких товарних груп як хімічні речовини (із 9% до 13%), офісне і телекомунікаційне обладнання (із 9% до 11%) і залізо і сталь (із 3% до 4%);

    зменьшення часток за такими товарними групами як сільськогосподарська продукція (із 12% до 10%), автомобільна продукція (із10% до 8%), інші напівфабрикати (із 8% до 7%), текстиль і одяг (із 3% до 2% за кожною групою).

    Безумовно, зміни часток повязані і із збільшенням цін на певні товарні групи, що особливо відноситься до палива, продукції гірничо-видобувної промисловості, заліза і сталі. [2]

    1990 2012

    Рис.1. Порівняння товарної структури світового експорту 1990 і 2012 рр.

    В останні десятиріччя спостерігається тенденція до зниження темпів зростання світового експорту сировинних товарів, хоча абсо-лютні розміри торгівлі цією групою товарів збільшуються.

    Різке, порівняно з минулими десятиліттями, зменшення питомої ваги сировинних товарів у світовому експорті відбувається внаслідок інтенсивного зростання експорту інших груп товарів. Однак і за цієї тенденції експорт сировинних товарів на сьогодні становить майже 30% світового експорту, а з урахуванням торгівлі напівфабрикатами — чорними і кольоровими металами та хімічними товарами — приб-лизно 40%. [3]

    Також існує і цінова проблема: ціни на сировинні товари харак-теризуються значними коливаннями, які не завжди можна передбачи-ти. Тому, стабільність на сировинних міжнародних ринках надзви-чайно важливий чинник для всіх країн. Коливання світових цін, на-

    віть короткочасні, можуть вплинути на виробничий цикл в цих краї-нах, розвиток інших галузей економіки та зростання споживчих цін.

    В цілому міжнародна торгівля товарами характеризується не-стабільністю ринку та залежить від сукупності різноспрямованих чинників, які доцільно класифікувати за терміном дії на дві групи:

    постійно діючі - науково-технічний прогрес; сезонність отри-мання та споживання товарів (сільськогосподарська продукція); ко-ливання цін, спричинене змінами в попиті та пропозиції тощо;

    тимчасові - стихійні лиха, політичні зіткнення, спалахи спекуля-цій тощо.

    Висновки. Товарна структура світового експорту протягом останнього часу зазнала серйозних змін. Зрушення товарної структу-ри відбуваються в напрямку збільшення питомої ваги готової високо-технологічної та наукомісткої продукції, натомість питома вага таких товарних груп як сільськогосподарська продукція у структурі світо-вого експорту поступово зменшується. Враховуючи означені тенден-ції, сировинну спрямованість національного експорту і наявні потен-ційні можливості розвитку наукоємного виробництва, Україні доці-льно посилити увагу до структурних змін в економіці і стимулювати розвиток високотехнологічних виробництв, щоб ефективно викорис-товувати конкурентні переваги і посилити власні позиції на зростаю-чих сегментах світового товарного ринку.

    Список літератури

    1. UNCTAD Handbook of Statistics [Електронний ресурс] / United Nations UNCTAD. - Режим доступу: http://unctadstat.unctad.org/ ReportFolders / reportFolders. aspx.

    2. World Trade Organization. [Електронний ресурс]. - Режим дос-тупу: http://wto.org/index.htm.

    3. Павленко І.І. Міжнародна торгівля та інвестиції / І.І. Павлен-ко. [Електронний ресурс].- Режим доступу: http://pidruchniki.Ws/ 11380518 / ekonomika/mizhnarodna_torgivlya_ta_investitsiyi_-_pavlenko_ii.
     
    • Страница 1 из 1
    • 1
    Поиск:


    Copyright PBL © 2025