Сайт сотрудников высшей школы
Форма входа
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 54
Друзья сайта
  • Сайт ДонГУУ
  • Wiki
  • Сайт ДонНТУ
  • Сайт ДонНУЭТ
  • Среда, 18.12.2024, 12:54
    [ Новые сообщения · Участники · Правила форума · Поиск · RSS ]
    • Страница 1 из 1
    • 1
    Модератор форума: Lam3rok  
    Ярмоленко Ю.Ю., Хмельницька МДПІ
    Lam3rokДата: Вторник, 25.10.2011, 22:35 | Сообщение # 1
    Зло
    Группа: Администраторы
    Сообщений: 209
    Репутация: 9999
    Статус: Offline
    ДЕЯКІ ПРОБЛЕМИ НЕПРЯМОГО ОПОДАТКУВАННЯ У СФЕРІ ЗЕД В УМОВАХ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ

    Ярмоленко Ю.Ю.,
    Хмельницька МДПІ

    Постановка проблеми. Важливим інструментом фінансового ре-гулювання зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) залишається пода-тковий механізм, який є одним із дієвих регуляторів зовнішньої полі-тики держави у сфері міжнародних торговельно-економічних опера-цій.
    Питання управління та регулювання ЗЕД досліджувалися багатьма вітчизняними науковцями, а саме: Г.Дроздовою, О.Кириченко, В.Дідківським, А.Кредисовим, Ю.Макогон, А.Мазаракі, І.Багровою. Теоретичним та прикладним аспектам методів митно-тарифного ре-гулювання міжнародної торгівлі приділяли увагу такі економісти, як П.Пашко, Т.Ліпіхіна, О.Єгоров, Ю.Петруня, Ф.Верба та інші.
    Окремі аспекти справляння непрямого та акцизного оподаткування під час експортно-імпортних операцій знаходимо у працях С.Бескоровайной [2], Т.Мельник [5], І.Педь [6], І.Луценко [4]. Пошук шляхів удосконалення механізму справляння ПДВ у галузі зовніш-ньоекономічних операцій здійснюється в наукових публікаціях автора цієї статті [3,9,10].
    Метою дослідження є систематизація проблем непрямого опода-ткування ЗЕД в Україні відповідно до чинного Податкового кодексу.
    Викладення основних результатів. Поширення податку на додану вартість як одного різновидів непрямих податків, як правильно зазна-чає І.Педь, є однією з найважливіших складових розвитку системи оподаткування протягом другої половини XX та початку XXІ століть. Так, якщо у 70–х роках ПДВ застосовували лише 10 країн, то вже к 2005 року він є головним елементом систем оподаткування 136 країн світу і забезпечує збір близько 20 – 25 % світових бюджетних доходів [7, с.27].
    За останні роки в Україні, активно розвивається харчова промис-ловість та переробка сільськогосподарської продукції, що підтвер-джується статистичними даними: від 1999 року по 2006 рік включно індекси обсягу продукції по досліджуваних підприємствах за роками відповідно становили 123,0; 118,2; 108,4; 120,0; 112,4; 113,7; 110,0. Тому, як зазначають деякі науковці, необхідно завдяки податковим преференціям у рамках зовнішньої політики оподаткування підвищу-вати якість продукції, що виробляється і просувати товари аграрної галузі на світовий споживчий ринок [8].
    У вітчизняних переробників сільгосппродукції рослинного похо-дження після 1 січня п.р. та експортерів зернових і технічних культур (крім експортерів рису та гречки) після 1 липня 2011 року виникли обставини, які при податковому регулюванні зовнішньоекономічної діяльності, завдали їм суттєвої збитків, що, на нашу думку, є однієї з причин (поряд з введенням вивізних мит на експорт пшениці, ячменя та кукурудзи) втрат зовнішніх ринків збуту.
    Так, після введення мит на експорт зерна в липні 2011 року об'єми експорту зернових різко впали: за липень-серпень не перевищив 1,8 млн. тонн, тоді як в 2010 році при загальному урожаї зернових в 46,03 млн. тонн (на 4 млн. тонн менше нинішнього прогнозу) було експортовано протягом липня-серпня 3,85 млн. тонн зерна. Головний імпортер української пшениці в попередньому році – Єгипет, став ос-новним імпортером російської пшениці в поточному році, а з України в липні 2011 року в дану арабську країну не було поставлено жодної тонни пшениці. За короткий період Україна, на думку експертів, фак-тично втратила зовнішні аграрні ринки збуту [11].
    Що стосується оподаткування операцій з експорту зернових ку-льтур та технічних культур, то експортери, в т.ч. і сільгоспвиробники, мали право на нульову ставку ПДВ лише до 1 липня 2011 року. З 1 липня 2011 року до 1 січня 2014 року експорт зернових культур (пшениця, жито, суміш пшениці та жита (меслин), ячмінь, овес, ку-курудза, сорго зернове просо, насіння канаркової трави) та технічних культур (насіння свиріпи, ріпаку та соняшнику) звільняється від опо-даткування ПДВ, що позбавляє зазначених суб’єктів господарювання права на відшкодування податку. Виняток становлять лише операції з експорту рису та гречки, які підлягають оподаткуванню ПДВ за ну-льовою ставкою без будь-яких обмежень щодо періоду застосування нульової ставки податку. При цьому на внутрішньому ринку та з ім-порту зазначених культур операції постачання гречки та рису підля-гають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за пов-ною ставкою 20%.
    Перед тим, згідно п.15 підрозділу 2 ст. XX кодексу починаючи з 1 січня 2011 року і до 1 січня 2014 року запроваджується режим звіль-нення від оподаткування податком на додану вартість на операції з:
    — постачання на митній території України відходів, брухту чор-них і кольорових металів, зернових культур зернових культур (пше-ниця, жито, суміш пшениці та жита (меслин), ячмінь, овес, кукурудза, сорго зернове, просо, насіння канаркової трави),технічних культур (насіння свиріпи, ріпаку та соняшнику) та деревини;
    — імпорту відходів, брухту чорних і кольорових металів, зерно-вих культур зернових культур (пшениця, жито, суміш пшениці та жита (меслин), ячмінь, овес, кукурудза, сорго зернове, просо, насіння канаркової трави),технічних культур (насіння свиріпи, ріпаку та со-няшнику) та деревини;
    — експорту відходів і брухту чорних і кольорових металів та де-ревини.
    При цьому режим звільнення від ПДВ операцій з постачання зер-нових культур та технічних культур, у тому числі для операції з імпо-рту таких товарів, не застосовується сільськогосподарськими підпри-ємствами —товаровиробниками, які повинні згідно норм кодексу оподатковувати зазначені операції поставки податком на додану вар-тість за ставкою 20 відсотків [13].
    На зерновому ринку ситуація в Україні склалося так, що зернові культури для подальшої переробки закуповуються не в сільгоспвиро-бника, а у регуляторів аграрного ринку – зернових складах, хлібоп-риймальних підприєм
    ствах, елеваторах, аграрних фондах. Тому якщо операції з поста-вки зернових культур звільняються від оподаткування, то відповідно до пп.198.5 кодексу платник, який мав від першого виробника подат-ковий кредит, вимушений відкориговувати ПДВ, сплачене або нара-ховане у ціні придбання, що автоматично веде до здороження цін як на ринку самих зернових культур, так і на ринку продукції, яка з них виробляється [12].
    Мабуть за цих міркувань Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України" від 07.07.2011 р. № 3609 – VI (далі – Закон № 3609) внесено зміни до пункту 15 підрозділу 2 розділу XX Кодексу. Починаючи з 06.08.2011 р. до 01.01.2014 р. від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання на митній території України зернових культур (пшениця, жито, суміш пшениці та жита (меслин), ячмінь, овес, ку-курудза, сорго зернове, просо, насіння канаркової трави),технічних культур (насіння свиріпи, ріпаку та соняшнику), крім першого поста-чання таких зернових та технічних культур сільськогосподарськими підприємствами – виробниками та підприємствами, які безпосередньо придбали зернові та технічні культури у сільськогосподарських това-ровиробників.
    Отже, Закон № 3609 фактично повернув норму,яка існувала до 1 січня 2011 року у законі України «Про податок на додану вартість», щодо справляння ПДВ при першій поставці зернових та технічних культур, які були придбані у сільгоспвиробників, що надало можли-вість формувати податковий кредит на внутрішньому ринку покупцям такої продукції у сільгоспвиробників.
    Висновки. Податкове регулювання у сфері ЗЕД, не дивлячись на його складність, й надалі залишається одним із найефективнішим ва-желів державного втручання у зовнішньоторговельні операції. Тому для створення сприятливих умов учасникам експортно-імпортних операцій, потрібно здійснювати гнучку та прогнозовану податкову політику. За таких обставин виважені управлінські рішення у сфері податкового регулювання унеможливлять негативні результати та стануть темою подальших наукових розвідок.

    Література
    1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755 – VI: за станом на 02.09.2011 / ТОВ «ВВП НОТІС» — Суми: 2011. — 296 с.
    2. Безкоровайна В.В. Податки в системі фінансового регулювання зовнішньоекономічної діяльності / В.В. Безкоровайна // Фінанси України. – 2004. – № 12. – С. 40 – 44.
    3. Войнаренко М.П. Регіональні аспекти відшкодування податку на додану вартість експортерам: проблеми та шляхи вирішення / М.П. Войнаренко, В.Д. Король, Ю.Ю. Ярмоленко // Вісник Тех-нологічного Університету Поділля. – 2004. – Т.1 (59), ч.2. – С.31 – 35.
    4. 4. Луценко І.С. Основні етапи реалізації податкової політики України в сфері зовнішньоекономічної діяльності [Електронний ресурс] / І.С. Луценко // Ефективна економіка. – 2011. – №1. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/ index.php?operation =1&iid=449
    5. Мельник Т.М. Удосконалення оподаткування у сфері зовнішньо-торговельних операцій / Т.М. Мельник // Економіка і прогнозу-вання. – 2004. – № 4. – С. 71 – 78.
    6. Педь І. В. Особливості оподаткування ПДВ зовнішньоекономічних операцій / І. В. Педь. – Міжнародні фінанси. – 2007. – №1. – С. 134 – 137.
    7. Педь І. В. Непрямі податки в податковій системі України: на-вч.посібник; за ред. Ю.М. Лисенка. – К.: Знання,2008. – 348 с.
    8. Прокопенко Н.С. Домінанти удосконалення застосування пільго-вого оподаткування підприємств при експортоорієнтованій полі-тиці [Електронний ресурс] / Н.С. Прокопенко, П.О. Фененко // Проблеми системного підходу в економіці. – 2011. – № 2. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/PSPE/2011_2/ Pro-kopenko_211.htm
    9. Синчак В.П. Податковий механізм в регулюванні зовнішньоеко-номічної діяльності господарюючих суб’єктів / В.П. Синчак, Ю.Ю. Ярмоленко // Менеджер. – 2006. – № 1 (35). – С.93–99.
    10. Ярмоленко Ю.Ю. Врегулювання бюджетного відшкодування ПДВ: витоки проблеми та напрямки вдосконалення / Ю.Ю. Яр-моленко // Наука й економіка. – 2009. – № 2 (14). – С.67–74.
    11. Экспортные пошлины: ситуация и последствия [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу: http://www.agribusiness.kiev.ua/uk/press /1315466816/
    12. Треба скасувати пільгу, передбачену для продажу зернових куль-тур [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uspp.org.ua/kodeks....tur.htm
    13. Лист ДПА України «Про податок на додану вартість» від 26.01.2011 № 2093/7/16-1517 [Електронний ресурс]. – Режим дос-тупу: http://www.dpa.dn.ua/s/305/2168
     
    • Страница 1 из 1
    • 1
    Поиск:


    Copyright PBL © 2024