Використання офшорних компаній в сучасній діловій практиці ведення міжнародного бізнесу
Використання офшорних компаній в сучасній діловій практиці ведення
міжнародного бізнесу
Турік Ю.Б.
Донецький державний університет
управління,
аспірант кафедри «Логістика»
Постановка
проблеми в загальному вигляді.Аналіз тенденцій розвитку ведення міжнародного
бізнесу з використанням офшорного механізму свідчить, що в цій сфері все більше
актуальності набувають питання мінімізації податкових витрат.
Розвиток
підприємництва, активізація зовнішньоекономічної діяльності зумовили вибір теми
дослідження та її актуальність.
Ефективність
сучасного бізнесу багато в чому визначається не лише рентабельністю діяльності
підприємства, але і об'ємом витрат на його ведення. Мета підприємств в дійсних
умовах - виробити оптимальне рішення, яке дозволить з мінімальними податками
здійснювати законні операції.
Загальна мета дослідження. Дослідження
суті, ролі та тенденцій використання офшорних зон в міжнародному бізнесі.
Викладення основних результатів. Термін
«офшор» - поняття не юридичне, а економіко-географічне [1].
З метою оптимізації
платники податків використовують можливості міжнародного податкового планування.
Його механізм полягає в переказі капіталів і доходів по оптимальних податкових
маршрутах, використанні трансфертних (внутрішніх) цін у внутрішньофірмових
постачаннях і зв'язках.
Сьогодні
офшорні компанії є найбільш розвиненою формою розповсюдження ділової активності
в світі. Це підтверджує той факт, що в даний час приблизно половина міжнародних
капіталів зосереджена в офшорах і проходить через офшорні компанії [2,С.233]
Головним
джерелом інформації про офшорні фінансові потоки є Банк міжнародних
розрахунків. Ця інформація охоплює не всі існуючі офшорні фінансові центри і
стосується виключно банківських операцій [3, С.53].
Необхідно
зазначити, що офшорні схеми ефективно використовуютьсяв різних сферах економіки.
Головною
метою створення офшорної компанії зазвичай є структуризація бізнесу для
скорочення податкового тягаря основної компанії: сумарні витрати з підтримки
офшорної компанії у багато разів менші, ніж суми, які вони заощаджують на
податках.
Необхідно
зазначити, що зареєструвати компанію в офшорній зоні швидко, зручно, недорого і
вигідніше, ніж відкрити представництво фірми в іншій країні.
Подібно до
будь-якого іншого інструменту, офшор може використовуватися як в легальних
схемах податкового планування, так і в незаконних операціях, у тому числі з
незаконного ухилення від сплати податків і відмивання злочинних капіталів. Аналіз
сучасних тенденцій розвитку міжнародного бізнесу свідчить про ускладнення схем
відмивання злочинних капіталів з використанням офшорів.
Серед юрисдикцій, які не є офшорними, але
проте дозволяють понизити податковий тягар, можна виділити США, Великобританію,
Канаду, Ізраїль, Австралію, Об'єднані Арабські Емірати, Нідерланди, Ісландію, Данію,
Чехію, Угорщину.
Необхідно
звернути увагу, що, нажаль, у круговороті грошових коштів офшорна зона є
головним фільтром, де відмиваються гроші, отримані від різноманітних злочинів. Так,
за оцінками Міжнародного валютного фонду, загальносвітовий об'єм відмивання
грошей складає від 2 до 5% світового ВВП, тобто біля 1 трлн. дол. США на рік [4,С.59].
З розвитком нових технологій у
фінансово-банківській сфері в офшорних зонах розповсюджується новий спосіб
легалізації злочинних капіталів з використанням системи «кіберплатежів», у тому
числі операцій електронного бізнесу (e-business) [4, С.60].
Багато
розвинених країн застосовують до своїх резидентів певні обмеження на операції з
офшором (так зване «антиофшорне» регулювання), яке спрямоване на забезпечення боротьби з відмиванням грошей
згідно з рекомендаціями FATF. Його сутність
зводиться до контролю (фінансового моніторингу) за всіма операціями між
резидентами і нерезидентами, що розташовані в офшорних зонах [5, С.4].
Слід зазначити, що повна заборона операцій з
офшорами практично не застосовується, в тому разі і в Україні.
Згідно з
Постановою Правління Національного банку України від 30.04.2002 р. № 164
затверджені «Критерії оцінки ризику можливості здійснення легалізації
(відмивання) грошей» [6, С.10]
У теперішній
час у світі існують так звані урядові "чорні списки" офшорних
юрисдикцій. В Україні список офшорних зон затверджений Розпорядженням Кабінету
Міністрів України «Про перелік офшорних зон» від 24 лютого 2003 року N77-p. На сьогоднішній день до нього входять 36 офшорних зон
[7].
Міграціяприбутку - це один з методів, заснований натому, що основний дохід від операції
складаєтьсяне в юрисдикції з великим
оподаткуванням, а в офшорній зоні. Ставка оподаткування стала одним з
найважливіших чинників конкуренції між країнами за залучення капіталу.
Майже всі великі іноземні банки і
інвестиційні компанії використовують офшори для здійснення своїх фінансових
операцій. Так, в Україні 70-75% отриманих інвестицій надходять через офшорні
зони [2, С.233].
Як показує практика, близько 80% особистих
офшорів реєструється для забезпечення безпечного зберігання грошей і, з часом,
безпечного поетапного повернення на батьківщину [6, С.11]
Висновки.Між тим, офшорний
механізм продовжує розвиватися. Не дивлячись на те, що термін «офшор» достатньо
часто асоціюється з «відмиванням грошей», шахрайством і злочинністю, він
позначає фінансовий інструмент, який законно використовується для ефективного
податкового планування.
Якщо раніше «антиофшорна боротьба була
внутрішньою справоюкожної окремої
держави, то тепер вона приймає глобальний характер. У ній активно беруть участь
такі міжнародні організації, як Організація економічного співробітництва -
ОЕСР, FinancialActionTaskForceonMoneyLaundering - FATF, Організація Об'єднаних Націй,
Європейський Союз та інші. Діяльність цих організацій направлена на розкриття
злочинних і нелегальних схем і носить антивідмивальний характер. [5, С.5]
Слід
зазначити, що зусилля міжнародних фінансових організацій в боротьбі з відмиванням
коштів через офшорні зони мають бути підкріпленіпідтримкою національних властей. Необхідні
заходи жорсткого моніторингу і контролю офшорного фінансового сектора, застосування
спеціальних санкцій і штрафів проти країн і компаній в разі порушення законодавства.
Від держав, які включені в «чорні списки» слід вимагати проведення реформ
правової і контролюючих систем регулювання фінансового сектора.