СЕЗОННІСТЬ ПОПИТУ ЯК СПЕЦИФІКА ЕКСПОРТУ В КОНДИТЕРСЬКІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
СЕЗОННІСТЬ ПОПИТУ ЯК СПЕЦИФІКА
ЕКСПОРТУ В КОНДИТЕРСЬКІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
Кузьменко С.С.,
ДонНУЕТ, м. Донецьк
Міжнародна
торгівля завжди була й залишається однією з найбільш розвинутих форм
міжнародних економічних відносин. В сучасних умовах динаміка розвитку
міжнародної торгівлі є одним з найважливіших індикаторів ефективного розвитку
економічної системи і відображає якісні та кількісні зміни, які відбуваються в
глобальній системі координат. Особливості розвитку національного господарства в
умовах глобалізації багато в чому засновані на характері взаємного впливу та
взаємодії окремих галузей національної економіки. Кондитерська галузь України є
цілісним, сформованим сегментом харчової промисловості, який має експортну
орієнтацію.
Дослідження
особливостей здійснення експорту в кондитерській галузі в сучасних умовах
істотно актуалізуються і потребують подальшого розгляду. Метою дослідження
євивчення сезонності попиту на
українські кондитерські вироби при здійсненні їх експорту.
Сезонність попиту
є специфічною особливістю експорту в кондитерській галузі України. В 2009 р. спостерігаємо
тенденцію до підвищених обсягів збуту шоколадних, мучнистих і цукристих виробів
в травні (6,9427 млн. дол.), вересні (9,5315 млн. дол.) і грудні (9,8845 млн.
дол.). Це пов'язано із сезонністю попиту, тому що на цей час приходяться
основні свята (травневі свята, Великдень, день Знань, день Учителя, Новий рік) [1].
У лютому, червні і листопаді відбувається
різке зниження попиту на продукцію. Експорт українських кондитерських виробівв 2009 р. в ці місяці склав 0,1177 млн. дол.,
4,4718 млн. дол. і 4,4716 млн. дол. Відповідно(Рисунок 1). У цей час
необхідно стимулювати продажі: влаштовувати акції, безкоштовні дегустації,
знижки дистриб'юторам, рекламу, а також необхідно постійно здійснювати пошук
нових ринків збуту.
Рисунок 1 – Щомісячна динаміка обсягів експорту кондитерської
продукції України в 2009 р.
Що стосується
долі кожного місяця в загальній структурі експорту, можна спостерігати
аналогічні результати. В 2009 р. найбільший обсяг експортної продукції помітний
у грудні (16,8%), вересні (16,2%) та травні (11,8%) [2]. Найменшу долю в річній
структурі експорту галузі складають такі місяці: лютий – 0,2%, січень – 3,6% і
березень – 3,8% (Рисунок 2).
Динаміка експорту кондитерської продукції
по товарних групах в 2009 р. також має практичне значення. До травня росте
обсяг продажів усіх видів продукції, але найбільшим попитом користується
карамель. У липні росте попит на екструзію (хлібці, «Мікс», «Бам-Бук») [1]. У вересні обсяг продажів
цукерок перевищує обсяг продажів карамелі, спостерігається також ріст попиту на
печиво, глазур, шоколадну плитку. До листопада відбувається зниження попиту на
всі товарні групи продукції, а в грудні спостерігається ріст.
Рисунок 2 -Доля кожного місяця року в структурі експорту
кондитерської продукції України в 2009 р., %
Таким чином, у своїй збутовій
політиці підприємствам кондитерської галузі необхідно враховувати сезонність попиту,
стимулювати продаж продукції при зниженні попиту, виводити на ринок більше тієї
продукції, що у даний момент користується підвищеним попитом, і тимчасово
зменшувати виробництво продукції, що у даний період переживає зниження попиту.
Основним гравцям галузі доцільно більше зосередиться на просуванні такої
продукції як карамель, цукерки, глазурі, печиво.
Література
1.Юрченко, Н. Подорожает ли
сладкаяжизнь? [Текст] / Н. Юрченко // Товар лицом. – 2009. - №3. – С.10-13.
2.Державний комітет статистики
України [Електронний
ресурс] – Режим доступу: <http://www.ukrstat.gov.ua>