Проблеми інвестування в економіку
України завжди знаходились у центрі уваги економічної думки. Це обумовлено тим,
що інвестиції торкаються найглибших основ господарської діяльності, визначають
процес економічного зростання в цілому. У сучасних умовах вони виступають
найважливішим засобом забезпеченняструктурних зрушень у народному господарстві, зростання технічного
прогресу, підвищення якісних показників господарської діяльності підприємств –
суб’єктів ЗЕД. Крім того, іноземні інвестиції дають змогу впроваджувати
науково-технічні досягнення у виробництво і на цій основі забезпечувати
зростання ВНП, продуктивності праці, реальних доходів на душу населення, а
також вирішувати багато соціальних проблем. Але саме головне те, що залучення
іноземних інвестиційможе бути одним з
найефективніших засобів виходу країни з кризової ситуації, вони стануть
провідником сучасних технологій виробництва та управління, своєрідною
„перепусткою” на світові ринки товарів та капіталів, дозволяючи при цьому
компенсувати дефіцит національних грошових коштів.
Постановка проблеми в загальному
вигляді. Ситуація економічного розвитку, яка склалась зараз в Україні,
представляє собою дуже складну економічну систему. Серед сукупності причин, що
сприяли економічній кризі та утримують перехід України на траєкторію економічного
зростання, чи не найголовнішою є низька інвестиційна активність. Крім того, в
Україні не створено обґрунтованої системи державної підтримки інвестиційної
діяльності підприємств – суб’єктів ЗЕД. Як наслідок цього, в інвестиційній
діяльності країни утворилося замкнуте коло, коли недостатнє інвестування
народного господарства посилює спад виробництва, що, в свою чергу, спричиняє
зниження інвестиційних можливостей суб’єктів господарювання та держави. Вивести
Україну з цієї ситуації може лише науково обґрунтована інвестиційна політика
держави.
Загальною метоюдослідження єзабезпечення виходу економіки України з кризового стану і стабільного її
розвитку за допомогою залучення іноземних інвестицій. Саме інвестиційна
політика визначає реальні джерела, напрями, структуру інвестицій, здійснює
раціональні та ефективні заходи для виконання загальнодержавних, регіональних
та місцевих соціально-економічних і технологічних програм, відтворює процеси на
макро- й мікроекономічному рівнях. Водночас держава повинна створювати
сприятливий інвестиційний клімат з метою ширшого залучення, поряд з
внутрішніми, іноземних інвесторів на взаємовигідних засадах.
Викладення основних результатів. Україна
потенційно може бути однією з провідних країн по залученню іноземних
інвестицій. Цьому сприяє її величезний внутрішній ринок, порівняно
кваліфікована і водночас дешева робоча сила, значний науково-технічний
потенціал, великі природні ресурси та наявність інфраструктури, хоч і не надто
розвиненої. Проте притоку в
інвестиційну сферу іноземного та приватного національного капіталу
перешкоджають політична нестабільність, недосконалість законодавства,
нерозвиненість виробничої та соціальної інфраструктури, недостатнє інформаційне
забезпечення, та ще одна дуже важлива причина - корупція. Саме через корупцію і
бюрократію у світі склалася негативна думка про нашу державу, додамо до цього
нашу систему оподаткування і ось ми маємо результат - Україну віднесли до групи
країн з найбільшим інвестиційним ризиком.
Істотною перешкодою на
шляху до залучення та ефективного використання іноземних інвестицій є
недосконала інфраструктура. Недостатня кількість відповідних експертів,
аудиторів, консультантів стримує збільшення надходжень закордонного капіталу.
Аби виправити таке становище, слід створити мережу спеціальних установ – як
державних, так і недержавних, – які будуть займатися підготовкою таких фахівців
для України, готуватимуть відповідні інвестиційні проекти за міжнародними
стандартами. Сьогодні подекуди наші підприємці навіть не можуть чітко
сформулювати свої потреби в інвестуванні, грамотно скласти проект чи заявку на
отримання іноземної допомоги.
На сьогоднішній день іноземні інвестори,
які все ж наважуються інвестувати в нашу економіку, вимагають законодавчих
гарантій, великі корпорації та інвестиційні компанії вимагають урядових
гарантій та пільг. Проте механізм реалізації правових
гарантій поки що недостатньо відпрацьований. До того ж відсутні достатні судові
засоби для забезпечення дотримання законних прав інвесторів та врегулювання
спорів. Окрім того, для іноземних інвесторів більш приваблива така інстанція
для вирішення суперечок, яка незалежна від уряду країни-господаря. У зв’язку з
цим велике значення надається приєднанню України до багатосторонньої конвенції
по врегулюванню інвестиційних спорів між державою та фізичними і юридичними
особами інших країн[1, с. 256].
Крім того, ми маємо ряд інших негативних
моментів: бюрократичні бар’єри, відсутність правового забезпечення
кредитування, страхування ризиків, низький рівень ділової та професійної
кваліфікації, незначна частка сучасної техніки і технологій у загальному
процесі виробництва, нерегулярність матеріально–технологічного постачання,
нестача привабливих інвестиційних програм і проектів, жорстка податкова
система.
Велику кількість скарг
серед ділових кіл зарубіжних країн викликає робота митних служб, що пов’язано,
в основному, знову ж таки з нестабільністю законодавства. Нові акти, які навіть
ще не були опублікованіабо
опубліковані напередодні, негайно запроваджуються митними органами в практику.
Здебільшого це призводить до затримки вантажів на кілька днів, що робить
поставки як в Україну, так і за її межі все менш і менш привабливими в очах
західних бізнесменів.
За даними офіційної
статистики, щорічний приріст надходжень іноземного капіталу в країну складає
близько 15%, але це без обліку грошей, вивезених іноземцями назад. Наприклад, у
першому півріччі нинішнього року іноземці "упорснули” у нашу економіку $425,5
млн., а вивезли —$186,7 млн. Настільки сумна статистика свідчить, що зі
світових інвестиційних засобів наша промисловість поки відщипує жалюгідні
крихти[2, c.
102].
Висновок.Таким чином,
напрями інвестиційної політики України необхідно переглянути та розробити єдину
чітку стратегію залучення іноземних інвестицій, оскільки залучення іноземних
інвесторів з метою вкладення грошей в економіку держави є основною органічною
частиною інвестиційної політики будь-якої країни. Залучення іноземних
інвестиціймає велике значення для держави,
особливо в сьогоднішній кризовій ситуації. Вони допоможуть стабілізувати
економіку країни та зробити підприємства - суб’єктів ЗЕДреспектабельними та успішними.
Література
1.Проблемы теории и практики управления//Проблемы
повышения инвестиционной активности в Украинской экономике, В. Косов – 5, 2001
2.Мусієнко В. Щодо законодавчих гарантій іноземних
інвестицій // Право України. - 1997. - № 3. - С. 50 - 51.