ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ В СФЕРІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ В СФЕРІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
Філіпенко
Анастасія Сергіївна,
Донецький
юридичний інститут
ЛДУВС
ім. Е.О. Дідоренка,
кандидат
юридичних наук
Постановка проблеми в загальному вигляді. Державний контроль є однією з головних функцій державного
управління, значення якого постійно зростає. Тільки правильне використання
контролю в управлінні зовнішньоекономічної діяльності (далі – ЗЕД) дає
можливість створити необхідні передумови для проведення в державі ефективної
економічної політики. Ефективність ведення господарства неможлива без
застосування контрольних заходів, які забезпечуються систематичною контрольною
діяльністю з боку держави. Будь-яка фінансова діяльність, а найчастіше
зовнішньоекономічна діяльність пов’язана саме з обігом грошей, передбачає
наявність фінансового контролю, який є складовою державного контролю.
Враховуючи важливість управління в ЗЕД, вважається за потрібне змінити зміст та
методи контролю за розвитком цієї сфери.
Особливістю
контролю є те, що він здійснюється з метою перевірки дотримання і виконання
поставлених завдань, прийнятих рішень, тобто фактично після здійснення інших
функцій управлінської діяльності. Точніше кажучи, контроль перевіряє і оцінює
процес управлінської діяльності. Метою такої оцінки є приведення діяльності у
відповідність із чинними правовими нормами та прийнятими згідно з ними
управлінськими рішеннями. Значний інтерес до контролю викликаний тим, що на
всіх рівнях державної влади спостерігається зниження виконавчої дисципліни,
нехтування законодавчою базою, і навіть більше – пряме порушення закону.
У науковій літературі недостатньо обґрунтовано рівень організації і
здійснення контролю в сфері державного управління, в тому числі в сфері ЗЕД.
Правники-науковці також одностайні в тому, що дана проблема є одним із
найважливіших аспектів оптимізації діяльності органів державного управління.
Про надзвичайну важливість та актуальність аналізованого питання свідчить також
і той факт, що жодна наукова конференція, яка стосується державного управління,
не може його оминути.
Мета дослідження. Розгляд проблем державного контролю в сфері ЗЕД.
Виклад матеріалів основного
дослідження. Державний контроль
є важливою ознакою змісту державного управління. Контроль явище багатогранне і
багатопланове. Залежно від того, на якому рівні та стосовно чого розглядається,
контроль може бути охарактеризований як форма чи вид діяльності, як принцип, як
функція.
Як зазначає науковець М. Білуха, контроль – це система спостереження і
перевірки відповідності процесу функціонування об’єкта управління прийнятим
управлінським рішенням, встановлення результатів управлінського впливу на
керований об’єкт виявленням відхилень, допущених у ході виконання цих рішень [1,
с. 6].
Як функція соціального управління вважаємо, що контроль об’єктивно
необхідний. Він спрямовує процес управління по встановленим ідеальним моделям,
корегуючи поведінку підконтрольного об’єкта. Специфіка методу регулювання контрольних
відносин полягає в тому, що з однієї сторони є тільки обов’язки, а з іншої –
тільки права.
Слушною є думка професора В.Б. Авер’янова, що нагляд є похідним поняттям
«контролю» і має свої характерні ознаки, серед яких слід виділити, передусім:
перевірку дотримання спеціальних правил, встановлених щодо об’єктів, які
перебувають під наглядом; організаційну не підпорядкованість даних об’єктів
органам, що здійснюють нагляд; застосування органами, що здійснюють нагляд,
визначених законом заходів відповідальності за допущені правопорушення [2, с.
346].
Висновки. Наведені дефініції державного контролю свідчать, що
управління тісно пов’язане з контролем. Контроль як самостійна функція
управління вирішує завдання управління, так само й у сфері ЗЕД. Контроль і управління
створюють стійку систему. Контроль не може бути ізольованим, оскільки
контролювати можна тільки те, що існує та має матеріальну форму. Звідси
виходить, що утворюється стійка система функцій адміністративно-правового
регулювання.
Список літератури:
1. Білуха М.Т. Теорія фінансово-господарського контролю і аудиту:
Підручник. – К.:Манускрипт, 1996. – 320 с. – ISBN 5-12-003533-7
2. Державне управління: проблеми адміністративно-правової теорії та
практики / [за заг. ред. В.Б. Авер’янова]. – К.: Факт, 2003. – 384 с. – ISBN
966-664-094-5.