Lam3rok | Дата: Воскресенье, 03.11.2013, 19:46 | Сообщение # 1 |
Зло
Группа: Администраторы
Сообщений: 209
Статус: Offline
| ОСОБЛИВОСТІ КРЕДИТНИХ ВІДНОСИН УКРАЇНИ З МВФ
Марченко Ю.С., студентка ОКР "спеціаліст"
Науковий керівник: Олейнікова С.С., к.держ.упр., доцент
Донецький державний університет управління
м. Донецьк, Україна
Постановка проблеми в загальному вигляді. В сучасних умовах діяльність міжнародних фінансових організацій набуває вагомого значення для розвитку держави. Україна бере участь у діяльності провідних міжнародних валютно-кредитних та фінансових організацій (МВФ, МБРР, ЄБРР), співпраця з якими є важливим джерелом залучення додаткових фінансів до національної економіки. На жаль, існують певні перешкоди на шляху фінансової стабілізації та економічного зростання країни, які зумовлені дефіцитом фінансових ресурсів [1].
Загальною метою дослідження є аналіз стану та перспектив співробітництва України з МВФ та визначення позитивних та негативних наслідків їх взаємовідносин.
Викладення основних результатів. Співпраця національних банків з МВФ є значущим аспектом для життя держави. Одним із завдань МВФ є сприяння забезпеченню стабільного функціонування різних сфер діяльності країни, які потребують додаткового фінансування.
Особливий етап співробітництва України з МВФ розпочався у 2008 році, коли під час фінансово-економічної кризи Рада директорів МВФ у рамках механізму фінансування за надзвичайних умов (EFM) з метою допомоги Україні у забезпеченні фінансової та економічної стабільності затвердила дворічну Програму стенд-бай (SBА). Залучення коштів (близько 16,4 млрд. дол. США) дозволило
уникнути ситуації різкого погіршення стану платіжного балансу, підтримати обмінний курс гривні та забезпечити ліквідність банківського сектору. Однак заборгованість України перед МВФ займає найбільшу питому вагу порівняно з іншими організаціями (57,7-65,8%). За таких обставин МВФ значною мірою може контролювати перебіг соціально-економічних процесів в країні, що не допустимо з позиції забезпечення державного суверенітету (табл. 1).
Таблиця 1
Заборгованість України перед кредиторами, в т.ч. МВФ [2, 3, 4]
Роки Сума, млн. грн. Питома вага боргу МВФ серед ін. кредиторів України, %
2009 39118,78 57,7
2010 54624,07 65,8
2011 54647,11 64,8
Державний борг є органічною складовою фінансових систем більшості країн світу. Від характеру врегулювання боргової проблеми залежить бюджетна дієздатність країни, стан її валютних резервів, а отже, стабільність національної валюти, рівень відсоткових ставок і інвестиційний клімат. Це робить державний борг інструментом державної фінансової політики, неправильне використання якого може призвести до серйозних ускладнень, або до фінансової кризи (табл. 2).
Розглядаючи динаміку державного боргу за останні 6 років, відзначимо значне зростання його загального обсягу у 2008 році (на 113,4%), що свідчить про збільшення боргового навантаження на вітчизняну економіку. Однак в подальшому спостерігається скорочення темпів приросту з 67,8% у 2009 році до 8,8% у 2012 році. Крім того, після невиконання всіх умов МВФ, його співпраця з
Україною припинилася і протягом 2011 року кредити не надавалися, що й обумовило незмінність заборгованості перед фондом.
Таблиця 2
Динаміка державного боргу України, млн. грн., [2, 3, 4]
Роки Державний борг Приріст,% Гарантований державою борг Всього Приріст,%
2007 71294,28 - 17450,46 88744,74 -
2008 130689,65 +83,3% 58720,74 189410,39 +113,4%
2009 130689,65 +73,7% 90907,82 317904,12 +67,8%
2010 323475,42 +42,5% 108827,85 432303,27 +36,0%
2011 357273,44 +10,4% 115848,19 473121,62 +9,4%
2012 384742,5 +9,6% 130065,0 514807,5 +8,8%
В таких умовах пріоритетним завданням є забезпечення раціонального управління державним боргом шляхом дотримання стратегії переорієнтації на ринкові джерела запозичень із використанням широкого набору інструментів, які не обмежують економічної та політичної незалежності країни [5].
Висновки. Взаємини України та МВФ обумовлені кредитними відносинами, які складаються на основі надання траншів. Продовження співробітництва з МВФ є потужним сигналом міжнародним кредиторам та інвесторам щодо довіри до України, покращення її іміджу. Це надасть більше можливостей використання зовнішніх ресурсів для фінансування програм економічного розвитку та сприятиме відновленню ділової активності в Україні.
Список літератури
1. МВФ та Україна: повна історія кредитних відносин [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // delo.ua/wiki/mvf-i-ukraina-istorija-kreditn-110921/.
2. Статистичні матеріали по стану державного боргу України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.minfin.gov.ua/file/link/325766/file/dborg1.pdf/.
3. Управління державним боргом [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // 100pudov.com.ua/manual/ukr/9/125/6175/.
4. Державний борг України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // novosti.dn.ua/details/112536/.
5. Співпраця України з МВФ: ціна питання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.ukranews.com/uk/news/economics/2012.
|
|
| |