Lam3rok | Дата: Вторник, 25.10.2011, 17:48 | Сообщение # 1 |
Зло
Группа: Администраторы
Сообщений: 209
Статус: Offline
| РОЛЬ ДИСЦИПЛІНИ «САМОУПРАВЛІННЯ НАВЧАННЯМ» В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ УПРАВЛІНСЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Комар В.Ю., Донецький державний університет управління
Постановка проблеми В умовах входження вітчизняної вищої школи до європейського і світового освітнього простору виникає на-гальна потреба розвитку самоуправління – нового важливого напряму системи управління в основних сферах життя людини, зокрема в сис-темі підготовки студентів управлінських спеціальностей. Враховуючи зазначене доцільно провести наукове обгрунтування ролі дисципліни «Самоуправління навчанням» в системі підготовки студентів управ-лінських спеціальностей. За останні десятиріччя вітчизняними і закордонними дослідниками і педагогами підготовлена низка навчально-методичних посібників присвячених самоуправлінню в сфері навчання студентів [1, 2, 3, 4, 5]. Незважаючи на зростаючу кількість наукових і навчально-методичних праць з різних аспектів самоуправління навчанням, теоре-тичні основи його формування в умовах зростаючої ролі субєкту на-вчання розроблені недостатньо. В результаті цього навчальні і навчально-методичні посібники характеризуються неупорядкованою подачею навчального матеріалу, малим обсягом – до 90 сторінок, відсутністю навчальних програм та іншими суттєвими недоліками методичного характеру. Тому вони не відповідають сучасним вимогам і не задовольняють потреби студентів управлінських спеціальностей у цьому виді навчальної літератури. Метою даного дослідження є визначення ролі дисципліни „Са-моуправління навчанням” в системі підготовки студентів управлінсь-ких спеціальностей. Викладення основних результатів. Наукове осмислення проблеми самоуправління навчальною діяльністю припадає на початок 90-х ро-ків минулого сторіччя, коли у науковий обіг були введені контури моделі самоуправління (самоменеджменту) в різних сферах діяльності людини: професійній, особистій, навчальній тощо. Серед них слід зазначити навчально-методичний посібник «Самоуправління навчан-ням» у двох частинах з грифом Міністерства освіти і науки України, підготовлений професорсько-викладацьким колективом Донецького державного університету управління (ДонДУУ) [6, 7]. Він підготовлений на основі однойменного навчального курсу лекцій, який на протязі декількох років викладається як авторський курс для студентів-першокурсників провідних ВНЗ України економі-ко-управлінського спрямування. Головна ідея посібника: викладання студенту-початківцю основ управління власною навчальною діяльністю цікаво, конкретно, стисло, щоб у нього виник інтерес до навчання. Мета посібника: вивчення і використання основ самоуправління навчанням, як засобу підвищення його ефективності і самовдоскона-лення студента в період перебування у ВНЗ. Короткий зміст посібника. Він складається з двох взаємозв'язаних частин. У першій частині, в формі анотованого конспекту, розкрива-ються основні теоретичні аспекти самоуправління навчанням студента. Навчальний матеріал складається з семи взаємозв’язаних змістових модулів: Перший модуль “Характеристика курсу”. Другий модуль: “Вступ до самоуправління навчанням”. Третій модуль: ”Основи мотивації навчання”. Четвертий модуль: ”Планування навчання“. Пятий модуль: “Організація навчання”. Шостий модуль: “Формування і ефективне використання інформації у навчальній діяльності”. Сьомий модуль: ”Контроль навчання”. Викладений посібнику лекційний матеріал суттєво відрізняється від інших, тому що він окрім пізнавальної функції, яка спрямована на засвоєння знань, виконує ще дві функції, мотиваційну і саморозвитку. У другій частині посібника у структурованому виді поданий зміст практичних занять і методичні рекомендації до їх виконання, контро-льні питання для підготовки до іспитів та заліків, тести оцінки знань студентів і додатки. Ця частина посібника має практичну спрямова-ність і призначена для використання на практичних заняттях, а також для самостійної підготовки студентів до занять. Вона містить шістна-дцять занять, на яких передбачається розглянути сім змістових моду-лів, які, відповідно кількості лекцій розподілені на 16 практичних за-нять, обсягом 32 години аудиторного часу. При викладанні навчальної дисципліни застосовується кредитно-модульна система контролю знань студентів, суть якої полягає в тому, що навчальний матеріал подається комплексно, у поєднанні теорії і практики. Апробація: Навчальна дисципліна "Самоуправління навчанням" і однойменний посібник пройшли широку апробацію і отримали високу оцінку студентів і викладачів провідних ВНЗ управлінського профілю: Донецького державного університету управління, Хмельницького уні-верситету управління та права, Української академії бізнесу та підпри-ємництва (м. Київ), Донецького інституту штучного інтелекту, Доне-цького інституту ринку і соціальної політики та інших ВНЗ. Ефект від упровадження посібника полягає в наступному: • Система подачі матеріалу включає дві підсистеми: анотований конспект лекцій, структуровані практичні заняття і методичні рекоме-ндації до їх проведення. Це дозволило висвітлити матеріал цілісно, послідовно, стисло і в закінченому вигляді. • В посібнику вперше використані елементи системного управлін-ня навчальним процесом, що дозволяє використовувати найсучасніші педагогічні технології і мультимедійні комплекси для презентації лек-ційного матеріалу. • Посібник один з небагатьох, який безпосередньо спрямований на особистість студента і має суттєвий вплив на його саморозвиток, само-виховання і самовдосконалення. • Вперше розроблений і обґрунтований цикл самоуправління на-вчанням, у вигляді трьох концентричних кіл. Внутрішнє коло складає мотивація навчання, середнє коло – основні функції самоуправління навчанням, і зовнішнє коло - інформація. Таке висвітлення процесу самоуправління навчанням суттєво відрізняється від загальноприйнятого в науковій літературі. • У посібнику наведена кредитно-модульна система викладання і вивчення матеріалу, що дозволяє використовувати мало витратні тех-нології навчання, а також агрегатувати матеріал і тим самим суттєво змінювати обсяги аудиторних занять. • Вперше запропонована комплексна оцінка діяльності студента, яка враховує оцінку якості знань і оцінку виконання основних функцій самоуправління навчанням. • Понятійний апарат розроблений із застосуванням елементів сис-темного підходу. Комплекс понять лекції подається на її початку, кожне поняття має власний номер, а тлумачення його наводиться у відповідному розділі посібника. Це дозволяє "прив'язати" кожне по-няття до певної лекції, а його тлумачення швидко знайти в понятій-ному апараті дисципліни. Висновки. Зміст навчально-методичного посібника „Самоуправ-ління навчанням” спрямований на поглиблення і розширення знань з основних напрямів самоуправління навчальною діяльністю студента, що свідчить її значну роль в системі підготовки студентів управлін-ських спеціальностей.
Література 1. Головатый Н.Ф. Учись учиться: Учеб-метод. разработка. – К.: МАУП, 2000. – 76 с. 2. Мостова І.М. Навчання без надмірних усиль. – Чернівці. 2000. –96 с. 3. Рейс Ф. 500 советов студентам. /Пер с англ. Д. Н. Вылегжанина. - М.: Аудит, ЮНИТИ, 1996. – 160 с. 4. Сухова И.М. Самоменеджмент студента. Практическое учебное пособие для студентов и преподавателей. – М.: АНМИ, 2001. – 80 с. 5. Хроленко А.Т. Самоменеджмент: для тех, кому от 16 до 20 – М.: Экономика, 1996. 139 с. 6. Комар Ю.М., Поважний О.С., Комар С.Ю Основи навчання сту-дента В 4-х кн. – Кн. 1 Самоуправління навчанням Навч.-метод. посібник. У 2 ч. Ч. 1. Анотований конспект лекцій /За заг. ред. Дорофієнка В.В. – Донецьк ДонДУУ, 2004. 305 с. 7. Комар Ю.М., Поважний О.С., Комар С.Ю. Основи навчання сту-дента В 4-х кн. – Кн. 1 Самоуправління навчанням Навч.-метод. посібник./ У 2 ч. Ч. 2 Зміст практичних занять і методичні реко-мендації до їх виконання. /За заг. ред. В.В. Дорофієнка – Донецьк ДонДУУ, 2004. – 167 с.
|
|
| |