ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА-СУБ’ЄКТА
ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ СВІТОВОЇ ЕКОНОМІКИ Попова Т.Л., старший викладач
Буслаєва А.В. студентка групи МЗД-07-1
Донбаський державний технічний університет
м. Алчевськ, Україна
Глобалізація та посилення конкуренції на світовому ринку, динамічне зовнішнє та внутрішнє середовище, певні соціально-культурні ускладнення призвели до необхідності застосування принципово нових підходів до розробки політики управління збутовою діяльністю. В умовах глобалізації підприємство, яке намагається вийти на світовий ринок, потребує достатніх знань про конкурентів, потенційних торговельних партнерів, споживачів, постачальників та вимоги, які висуває світовий ринок до товарів та послуг. У зв’язку з цим, набуває актуальності вивчення нових можливостей та шляхів інформаційного забезпечення збутової діяльності підприємства-суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності.
Мета дослідження – оцінка можливостей інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності підприємств.
Сьогодні найбільш розвинені країни світу перебувають на завершальній стадії індустріального етапу розвитку суспільства та переходять до наступного етапу - інформаційного. В Україні цей процес переходу від індустріального суспільства до інформаційного одержав назву «інформатизація». Головною метою інформатизації є створення сприятливих умов для задоволення інформаційних потреб і реалізації діяльності підприємства на основі формування і використання інформаційних ресурсів і сучасних технологій [1].
Питання інформатизації збутової діяльності підприємств, які виходять на світовий ринок, є особливо актуальним, оскільки постійний розвиток комп’ютерної техніки та програмного забезпечення розкриває нові можливості для будь-якого підприємства.
В умовах жорсткої конкуренції, особливе значення надається плануванню і управлінню збутом продукції. Передусім відмітимо, що структурі фірми, що управляє збутом, потрібна значна кількість інформації в потрібний час і в необхідній формі. Без цього неможливо сподіватися на забезпечення прибутковості підприємства. В процесі збутової діяльності вирішуються дуже специфічні проблеми, що важко піддаються аналізу, до того ж не завжди досить зрозумілі, такі, що постійно міняються, з різними пріоритетами і різною мірою значущості.
Головне завдання інформаційних систем у збутовій діяльності підприємства – забезпечити актуальну і точну інформацію про ринок і продажі, сприяти скороченню адміністративних витрат. Інтегрована система управління збутом фірми є частиною загальнофірмової системи інформації і управління, яка повинна забезпечувати споживача декількома формами найважливішої інформації, у тому числі цифровими і текстовими даними, графічною інформацією і т. п.
Для інформаційної підтримки збутової діяльності фірми необхідно задіяти наступні основні види інформації, що зберігаються в пам'яті автоматизованих інформаційних систем:
– історія ринку збуту, типи збутових операцій;
– прогнози динаміки ринку і обсягу збуту;
– конкуренція (історія, стан, перспективи);
– доля на ринку (історія і аналіз);
– ціни і ціноутворення;
– витрати;
– моделі ринку (збуту);
– контроль діяльності персоналу;
– реєстр покупців;
– вихідна та вхідна інформація;
– друкування і відправлення поштової кореспонденції;
– контроль і аналіз результатів рекламної діяльності;
– розрахунки, пов'язані із збутовою діяльністю;
– рух замовлення, виставляння рахунків, складання кошторисів і звітів [2].
Отже, інформаційні системи забезпечують збутову службу в питаннях планування, техніки збутових операцій, спостереження ринку, внутрішнього контролю і т. д.
Найбільший економічний і соціальний успіх властивий тим підприємствам, які активно використовують сучасні засоби комунікацій, інформаційних технологій та їхні мережеві додатки: електронну пошту, моделювання, комп’ютерну графіку, геоінформаційні технологій, Інтернет та багато іншого.
До основних напрямів стратегічного розвитку інформатизації збутової діяльності підприємства належать:
– створення автоматизованої інформаційно-аналітичної системи на підприємстві з програмним забезпеченням для аналізу поточного становища збутової діяльності та прогнозу можливих обсягів збуту на перспективу;
– застосування складних макроекономічних моделей для аналізу збутової діяльності, пошук причин, які можуть вплинути на неї на макрорівні та мікрорівні;
– розвиток технічного та програмного забезпечення інформатизації, впровадження нових інформаційних технологій;
– створення системи інформаційної безпеки.
Таким чином, процес інформатизації збутової діяльності підприємства в умовах глобалізації надає йому значні переваги для ефективного виробництва та планування збуту продукції як на зовнішньому, так і на національному ринках [1].
Література
1. Янчук Т. В. Сучасні парадигми інформатизації малого бізнесу / Т. В. Янчук // Вісник хмельницького національного університету. – 2009. – № 5. – Т. 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vchnu/Ekon/2009_5_2/081-084.pdf.
2. Інформаційні логістичні системи [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://fsoler.com/logstik....i.html.