ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА ЗА РАХУНОК ВПРОВАДЖЕННЯ ЛОГІСТИЧНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ Шульга М.В., студентка
ДВНЗ «Національний гірничий університет»
м. Дніпропетровськ, Україна
У 2005 р. Україна отримала статус країни з ринковою економікою. У 2008 р. ми стали членом СОТ. Це передвіщало стрімкий розвиток економіки держави. Але два роки тому Україна, як і весь світ, зіштовхнулась з глобальною фінансовою кризою. Це нанесло величезний удар по всім сферам господарчої діяльності країни.
Актуальність даного дослідження визначається тим, що в умовах сьогодення цілеспрямоване впровадження логістичного підходу в управлінні підприємством є одним із засобів підвищення його конкурентоспроможності та ефективності діяльності.
В нинішній час, в умовах поступового виходу зі світової економічної кризи, більшість підприємств України ще знаходяться у скрутному становищі. Отже, основною задачею керівництва господарчих об’єктів є максимально можливе підвищення ефективності їх діяльності. Задля досягнення цієї мети можна або збільшити прибутковість підприємства, або знизити його витрат. Треба зазначити, більшість підприємств обрали саме другий варіант і, насамперед, скоротили кількість працівників. Але існує менш радикальний спосіб- зниження накладних витрат, які складають від 10% до 40% загальних витрат підприємств. Цього можна досягти запровадженням логістичного підходу в управлянні.
Мета даного дослідження полягає в розгляді методологічних основ та практичних аспектів впровадження логістичного підходу в управління підприємством.
Теоретико-методологічною основою даного дослідження є положення сучасної логістичної теорії. В ході дослідження вивчено та узагальнено вітчизняні та закордонні літературні джерела з питань, що стосуються логістичного підходу в управлінні підприємством дослідження.
Основою визначення терміна "логістика" становить здатність підприємства мати у відповідному місці, у відповідний час відповідний матеріал відповідної якості та асортименту, і це, можливо, відповідає мінімальним витратам в заготівельній, виробничій та дистрибуційній сферах.
Логістику як нову, відокремлену і всеосяжну теорію підприємницької діяльності почали використовувати з початку 80-х років. Власне, поглиблення спеціалізації сформувало систему підвищених вимог підприємств до своїх партнерів із виробництва. І це знайшло своє відображення у створеному найбільш узагальненому понятті "логістика", яке охоплює виявлення і вирішення проблем, що виникають або можуть виникнути в майбутньому у виробництві чи бізнесі.
Основний, в недалекому минулому, фактор масштабності виробництва себе вичерпує, як показує японський досвід, коли дрібносерійне виробництво також може бути досить ефективним. Настав час, коли стратегія розвитку багатьох провідних фірм будується не на високих, а на "помірних" темпах економічного зростання, оскільки стало очевидним, що неоптимальні витрати компенсувати темпами росту не вдасться.
Актуальність впровадження логістики підтверджується у відношенні, що один відсоток скорочення витрат на виконання логістичних функцій еквівалентний 10% приросту обсягу збуту. Її роль зростає у формуванні валового внутрішнього продукту в розвинутих країнах.
Досвід провідних компаній світу доводить високу ефективність логістики в отриманні стійких конкурентних переваг. Завдяки логістиці організації забезпечують необхідний рівень обслуговування кінцевого споживача.
Зважаючи на те, що завданням логістики є отримання потрібних товарів або послуг у потрібному місці, в потрібний час, за акцептованих умов та одержання підприємством найбільшого доходу, логістику можна трактувати як механізм досягнення компромісу між виконанням зобов'язань і необхідними для цього витратами.
Слід враховувати, що як і в постачанні чи збуті, у сферу дослідження логістики потрапляють диспозиційні, торгові, транспортні процеси, процеси складування та пакування, виробничого планування та керування тощо.
Одним з найважливіших завдань логістичного управління є зменшення часу логістичних операцій, які не додають вартості клієнту, досягаючи тим спрощення циклу замовлення клієнта. Окрім підвищення рівня обслуговування клієнта за рахунок скорочення циклу замовлення, ймовірне зниження рівня логістичних витрат за рахунок витрат запасів. Тому важливо, щоб логістичні рішення приймали на рівні логістичної системи.
Як видно з зазначеного вище, логістичне управління присутнє на всіх рівнях діяльності підприємства, від постачання сировини до складування готової продукції на зовнішніх складах то доведення її до кінцевого споживача. Це означає, що ефективний менеджмент операцій неможливий без урахування логістичних особливостей даної операції.
Безперечно, під час загострення конкуренції на світових ринках підприємства змушені впроваджувати логістику в свою практичну діяльність для підвищення конкурентоспроможності організацій.
Таким чином, можна зробити висновок, що однією з найважливіших задач господарчого об’єкту, діючого у складних економічних умовах є оптимізація своєї діяльності. Цього можна досягти постійним контролем своїх витрати на складування, переміщення, транспортування готової продукції, сировини та матеріалів та їх мінімізацією.