Сайт сотрудников высшей школы
Форма входа
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 54
Друзья сайта
  • Сайт ДонГУУ
  • Wiki
  • Сайт ДонНТУ
  • Сайт ДонНУЭТ
  • Воскресенье, 19.05.2024, 00:10
    [ Новые сообщения · Участники · Правила форума · Поиск · RSS ]
    • Страница 1 из 1
    • 1
    Форум » Конференції молодих вчених і студентів » «Розвиток міжнародних економічних відносин і ЗЕД в сучасних умовах» » ВЗАЄМОВІДНОСИНИ УКРАЇНА - ЄС У КОНТЕКСТІ УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ (Хомяк А.Ю., Чальцева О.М.)
    ВЗАЄМОВІДНОСИНИ УКРАЇНА - ЄС У КОНТЕКСТІ УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ
    Lam3rokДата: Воскресенье, 03.11.2013, 20:16 | Сообщение # 1
    Зло
    Группа: Администраторы
    Сообщений: 209
    Репутация: 9999
    Статус: Offline
    ВЗАЄМОВІДНОСИНИ УКРАЇНА - ЄС У КОНТЕКСТІ УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ : АСПЕКТ БОРОТЬБИ ІЗ КОРУПЦІЄЮ

    Хомяк А.Ю., студентка ОКР "бакалавр"

    Науковий керівник: Чальцева О.М., к.і.н., доцент

    Донецький національний університет

    м. Донецьк, Україна

    Постановка проблеми в загальному вигляді. Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС) за своїм обсягом та тематичним охопленням є важливим міжнародно - правовим документом для нашої держави. Вона започаткує процес політичної асоціації та економічної інтеграції між і допоможе досягнути українській державі певних європейських стандартів. Відносно переваг та недоліків питання про Асоціацію ведеться майже безперервна дискусія. Особливої уваги заслуговує попередження і боротьба з корупцією та незаконною діяльністю, зокрема шляхом поступового удосконалення українського законодавства у цій сфері. Як відомо, питання корупції є актуальним для України, саме тому прийняття й впровадження антикорупційного законодавства в 2011 році та його удосконалення у 2013 є кроком до прогресу. Відносно аналізу антикорупційного питання у контексті взаємовідносин з ЄС слід згадати таких науковців, як К.Уоллеса, К.Херфера «Демократизація, економічний розвиток і корупція» [1], що розглядають проблеми політичної корупції в державах перехідного типу, у тому числі пострадянського простору. Серед вітчизняних авторі, варто назвати І. Преснякова [2] та А. Тінькова [3], які аналізують особливості боротьби з корупцією в Україні.

    Мета дослідження полягає у аналізі особливостей протидії політичній корупції в Україні у контексті Угоди про асоціацію з ЄС.

    Викладення основних результатів. В даній роботі буде посилання на дефініцію М. Тихомирова, який пропонує розглядати корупцію як злочинну діяльність у сфері політики чи державного управління, використання посадовими особами наданих їм прав та владних повноважень з метою особистого збагачення [4, с.211].

    Як свідчить міжнародна статистика (за індексом Transparency International) Україна у 2012 році виявилася найкорумпованішою державою Європи зайнявши 144 місце в рейтингу сприйняття корупції в світі [5]. Також, останні роки демонструють таку тенденцію: Національний антикорупційний комітет при Президенті залишається бездіяльним, на Державну програму протидії корупції не виділяється достатньо коштів.

    Можливо, Угода про асоціацію стане певним поштовхом у цьому питанні, адже у частині щодо боротьби з корупцією є рекомендації стосовно певних заходів. По-перше, на нормативному рівні це удосконалення антикорупційного законодавства; по-друге, підвищення реальної ефективності «єдиного та незалежного» антикорупційного органу; по-третє, посилення координації між органами влади, відповідальними за боротьбу з корупцією [2,c.1]. Напевне, слід додати четверту рекомендацію, щодо створення органу громадського контролю із функцією нагляду за дотриманнями антикорупційного законодавства.

    Внесені зміни до Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" [6] на початку 2013 року в принципі відповідають першому пункту вищезазначеного плану. Це відображає тенденцію в українській антикорупційній політиці відсутності бажання органів влади займатися інституційним будівництвом у цій сфері, а надання переваги законотворчій роботі.

    Аналізуючи внесені поправки до закону, слід зазначити, що вони дещо покращили ситуацію з виконанням рекомендацій, які до цього

    часу вважалися невиконаними або виконаними частково. Було скасовано адміністративну відповідальність за корупцію через видалення відповідних статей з Кодексу про адміністративні правопорушення, запроваджено кримінальну відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення. Відповідно, корупція стала цілком кримінально караним правопорушенням, що дозволяє більш суворо ставитися до наслідків корупційних дій.

    Також було введено інститут конфіскації доходів, отриманих злочинним шляхом. Відтепер конфіскуються отримані внаслідок корупції доходи, перетворені у майно чи інвестиції, а також доходи, передані третім особам, якщо вони знали або мали знати про їх походження. Значною новацією на якій наполягали громадські експерти є відкриття для громадськості Єдиного державного реєстру осіб, притягнутих до відповідальності за корупційні правопорушення. З’являється вимога публікувати декларації високопосадовців наряду з друкованими ЗМІ також і на офіційних веб - сайтах державних установ. Це положення значно розширює можливості інформування громадян по цьому питанню.

    Досить небезпечним для самих чиновників є поява механізму контролю за змістом декларацій чиновників. В органах влади створюються уповноважені підрозділи, які мають організовувати проведення контролю за змістом таких декларацій.

    Також, значним чином реформується інструмент антикорупційної експертизи. Відтепер не лише Міністерство юстиції здійснює експертизу усіх законопроектів, які розробляються Кабінетом Міністрів, а і профільний комітет Верховної Ради надає висновки щодо корупційних ризиків усіх законопроектів, які потрапляють до парламенту. У перспективі це може стати серйозним інструментом для більш ефективної антикорупційної політики.

    Угода про Асоціацію може надати позитивні тенденції у антикорупційному плані не лише в законодавстві, а й у справі практичних процедур. Адже особливу увагу в Угоді про асоціації приділено приведенню державних закупівель у відповідність до європейських стандартів. Transparency International називає сферу українських держзакупівель однією з найбільш корумпованих, адже національна специфіка цього процесу полягає у тому, що застосовується неконкурентна процедура закупівлі в одного учасника [7]. В Угоді ж передбачено, що сфера замовлення органами державної влади та державних підприємств має стати більш прозорою і мати більш широкий доступ у інформаційному плані для населення. Це, можливо, допоможе викорінити корумповані схеми із політичної та економічної складової країни, позбавивши корупцію її основної опори. Варто зазначити, що корупційні діяння завдають Україні мільярдних збитків саме через суттєве зловживання повноваженнями, як в сфері державних закупівель, так і в фінансуванні об'єктів інфраструктури. Наприклад, минулорічне «Євро-2012» продемонструвало світові, як безсоромно виглядає корупція по-українськи, адже саме через корупцію затрати на нові стадіони для чемпіону у два рази перевищили аналогічні затрати у Польщі.

    Висновки. Таким чином, вплив Угоди про асоціацію на аспект боротьби з корупцією у державі має велике значення, як з нормативної, так і з практичної точки зору. Той доступ до інформації, який відкривають зміни у законодавстві, надає можливість публічного впливу на процес боротьби із корупцією. Останні нововведення у законодавчому плані є необхідними і багатообіцяючими, але все ж найважливішим кроком на шляху боротьбі із корупцією є втілення антикорупційних механізмів в життя. Адже, основна проблема України не у відсутності законодавства, а у його формальності і не виконанні як на рівні

    чиновників, так і з боку громадян. Саме тому, поряд із розробкою правової та інституційної бази, необхідне поступове оформлення справді ефективного механізму протидії незаконним діянням завдяки широкому інформуванню та включенню мас до заходів щодо запобігання корупції , як на державному, так і на приватному рівні.

    Список літератури:

    1. Уоллес К., Херфер К. Демократизація, економічний розвиток і корупція // Електронний ресурс - [Режим доступу]: http://www.ihs.ac.at/publications/soc/rs44.pdf

    2. Пресняков І. Зусилля України у боротьбі з корупцією: поточний стан: аналітична доповідь // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://novisa.org.ua/wp-cont....ion.pdf 3. Тіньков А.Л. Суб’єкти протидії політичній корупції в системі державного управління України [Текст] / А. Л. Тіньков // Інвестиції: практика та досвід : наук.-практ. журн. - 2012. - N 19. - С. 103-108.

    4. Тихомирова Л.В., Тихомиров М.Ю. Юридическая энциклопедия / Под ред.М. Ю. Тихомирова. - М.: 1997. - 526 с.

    5. Офіційний Інтернет-портал Світової антикорупційної коаліції „Transparency International” [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ti-ukraine.org/cpi

    6. Про засади запобігання і протидії корупції : Закон України від 07.04.2011 р. Електронний ресурс - [Режим доступу] : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3206-17

    7. Корупція в Україні: від хаотичної до системної [Електронний ресурс]: О.Савицький / Антикорупційний портал - Режим доступу: http://www.acrc.org.ua/ua....yi.html
     
    Форум » Конференції молодих вчених і студентів » «Розвиток міжнародних економічних відносин і ЗЕД в сучасних умовах» » ВЗАЄМОВІДНОСИНИ УКРАЇНА - ЄС У КОНТЕКСТІ УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ (Хомяк А.Ю., Чальцева О.М.)
    • Страница 1 из 1
    • 1
    Поиск:


    Copyright PBL © 2024